Den tredje hemligheten/Steve Berry

Historier om Vatikanen och den katolska kyrkan har alltid fascinerat mig. Jag vet inte om jag kan förklara riktigt varför, men jag misstänker att det har att göra med all den mysticism som finns inom katolicismen och om hur litet den vatikanska administrationen tycks handla om religion och hur mycket den istället handlar om politik, intriger och personlig prestige. Det är, som många författare har visat, en utmärkt grund för en spännande och fascinerande historia.

Den tredje hemligheten (engelska originalets titel är The third secret) är på intet sätt något undantag, och jag hade mycket svårt att lägga den ifrån mig. Hade det verkliga livet inte kommit emellan hade jag mycket väl kunnat läsa hela boken från pärm till pärm utan uppehåll. Naturligtvis var inte hemligheten, när den mot slutet även avslöjades för oss läsare, efter att vid ett flertal tillfällen väckt oerhörda känslor hos diverse karaktärer i boken, fullt så häpnadsväckande som jag hade inbillat mig att den skulle vara … men jag vet å andra sidan inte vad den skulle ha behövt bestå av för att jag skulle blivit nöjd … Och egentligen är det ju inte det som är intressant, utan alla intriger, alla lögner, alla sätt att se på Gud, på religion, på kyrkan …

Så, vad är det egentligen för budskap som jungfru Maria så enträget försökt framföra till människorna och som kyrkan så hårdnackat försökt dölja? Läs boken så får ni se 😉

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Den tredje hemligheten/Steve Berry

  1. Britt skriver:

    Jag skall försöka hitta denna bok ,låter väldigt intressant

  2. Anna skriver:

    Annars kan du få låna min, om du är snäll mot den 🙂 Den är ju faktiskt på svenska!

Lämna en kommentar