Livlös/Mark Billingham

Precis som senast då jag skrev om en utav Billinghams böcker (Vedergällningen) så tycks jag ha missat en bok i serien om Tom Thorne, för den här (vars originaltitel är Lifeless) skall vara den femte och jag har nog läst nummer ett och nummer tre tidigare. Billinghams historier är klart intressanta, så jag skall försöka få med de andra två nästa gång jag beställer böcker. Den här gången märktes det faktum att jag hade missat en bok mer än sist, för det hänvisades en hel del till händelser som jag inte läst om, och då speciellt en utredning som innefattat den undre världen samt det faktum att Thornes pappa brunnit inne i sin lägenhet …

Just pappans död genomsyrar hela boken och påverkar Thorne mycket. Han har förflyttats från sin tjänst som kriminalare och jobbar med pappersarbete, men när ett flertal hemlösa män hittas mördade på Londons gator beger han sig ut under cover för att se om han kan få fram information om offren eller om mördaren, då de hemlösa inte känner förtroende för polisen och inte gärna samarbetar med dem. Thorne, som redan är tämligen långt under isen, passar in ganska väl i den värld som de hemlösa lever i, han reflekterar över hur lite det är som skiljer ”vanliga människor” från en tillvaro bland de utslagna, och till viss del kan han också förstå hur friheten i den typen av liv kan tilltala vissa individer, i de fall då den inte är påtvingad.

Billingham lyckas på ett bra sätt framställa de hemlösa som människor med tankar, drömmar, känslor och egna liv, vilket nog är nyttigt för oss privilegierade att begrunda. Att de inte bara är de där skrämmande, sjaskiga människorna med diverse missbruksproblem som vi försöker undvika på gatan … Sakta men säkert nystas mordgåtan upp, en historia som handlar om oändligt mycket mer än bara någon som mördar värnlösa män på gatan … Jag kan möjligen tycka att upplösningen, när den väl kom, var lite väl snabb och att jag inte riktigt delade Thornes plötsliga aha-upplevelse – vad var det egentligen som fick honom att till sist med sådan säkerhet kunna säga vem som låg bakom dåden – men på det hela taget var det en mycket bra bok.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar